Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Úbytek svalové hmoty ve stáří: víte, kolik váží vaše svaly?

U průměrného dospělého člověka kolem 30 let tvoří svalová hmota asi 30 % celkové hmotnosti. V seniorském věku to však bývá pouhých 15 %. Úbytek svalové hmoty ve stáří má několik důsledků:

Úbytek svalové hmoty ve stáří: víte, kolik váží vaše svaly?
  • Tělo nemá sílu, hůře se vypořádává s nemocemi
  • Ztrácíte fyzickou kondici pro běžné činnosti
  • Jdete naproti závislosti na pomoci druhých

Svaly rostou i v 75 letech. Budujte je pohybem a krmte bílkovinami!

Určitě není nutné zvedat činky. Důležitý je co nejčastější pohyb, ať už chůze, jízda na kole, plavání, nebo cvičení doma. Tím své svaly procvičíte a protáhnete. Pravidelnost tu hraje velkou roli – jít na procházku jednou za dva týdny bohužel viditelné výsledky nepřinese. 

Přečtěte si také, jak by měla správně probíhat regenerace svalů po cvičení.

Pravidlo zní jednoduše: svaly, které se nepoužívají, mizí.

Při budování svalové hmoty potřebují svaly palivo – bílkoviny. Ty najdete v mase, luštěninách, vajíčkách a netučných mléčných produktech. Senioři by měli denní příjem bílkovin ještě o něco zvýšit oproti běžnému dospělému. 

Úbytek svalové hmoty ve stáří hrozí stejně často, jako při nemoci

Chronicky nemocní lidé upoutaní na lůžko, nebo s omezením pohybu, by na budování svalů měli dbát stejně, jako senioři. Obě skupiny mají v tomto ohledu hodně společného – velice malou fyzickou aktivitu a obvykle nedostačující jídelníček. Úbytek svalové hmoty ve stáří je z velké míry odrazem toho, co konzumujete.

Proč je pro vás ohromně důležitý vitamín D?

Při fyzické aktivitě v pokročilém věku byste měli myslet i na své kosti. Ty už mohou být křehčí a náchylnější. Vynikající je pro ně vitamín D společně s vápníkem. Tahle kombinace se stará o kvalitu kostí, a především ženy po menopauze by ji měly užívat denně. Jejich kosti jsou kvůli hormonálním změnám ještě o něco zranitelnější, než u mužů. 

Doporučuje se vápník z mořských zdrojů, který má v lidském organismu výbornou vstřebatelnosti.

Jaké jsou zdroje vápníku v potravinách si můžete přečíst v tomto článku.

Senioři by se měli vyvarovat podvýživě

Starší lidé mívají velice často problém s jídelníčkem. Nemají chuť k jídlu, nebo je omezuje dieta v důsledku nemoci. Jde ale také o problémy mnohem širšího rozměru. Nenakoupí si tak snadno, jako mladý člověk, nebo nemají sílu pravidelně vařit. Mnoha seniorům chybí správná výživa ve smyslu dostatečného množství vitamínů, minerálů a omega-3. V jídelníčku u nich převažují cukry a tuky, jen málokdy mají starší lidé dostatek potřebných bílkovin. Právě bílkoviny jsou pro budování svalů to nejzákladnější. 

Rozhodně není pravda, že bychom se v důchodu mohli vykašlat na vyváženou stravu. Naopak, měli bychom dbát na každodenní příjem živin a bílkovin. Díky tomuto jednoduchému kroku vám úbytek svalové hmoty ve stáří nebude hrozit. Zapamatujte si, že byste měli dbát na příjem vápníku, vitamínu D, hořčíku a omega-3. 

FlexiMed balení

FlexiMed

Nový přípravek pro zdravé klouby

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2021 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se