Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pozor na ochabnutí svalů – věnujte se pohybu v každém věku!

06. 10. 2020

Ani v pokročilejším věku bychom neměli zanevřít na pohybovou aktivitu. Naopak – abychom se udrželi v kondici co nejdéle, a aby nám běžný pohyb nedělal problémy, je třeba myslet na pravidelné posilování svalů. Nebojte, do fitness centra chodit nemusíte, a přesto svalová hmota poroste.

Jak fungují naše svaly?

Věděli jste, že v dospělosti ztrácíme za každou dekádu našeho života zhruba tři kila svalů? Je to tím, že jednotlivá svalová vlákna, ze kterých se celé svaly skládají, časem ztrácí na síle i na funkci. Tento stav známe také pod pojmem Úbytek svalové hmoty. Ztráta svalů, nejčastěji na končetinách, ale jsou to také břišní svaly,  se postupně promění v problémy s pohybem. Tak nějak už neunesete tolik, co dřív, při chůzi se objevuje nepohodlí, a s rychlostí to také není co bývalo. A přitom se tomu dá zabránit.


Čím jsme starší, tím potřebují naše svaly více pozornosti. Zatímco dva týdny nicnedělání u mladého člověka budou mít na svalovou soustavu minimální dopad, ta samá doba lenošení u seniora bude mít za výsledek ubývání svalových buněk. 

Po každý věk existuje ideální pohyb

Je jasné, že nejde sportovat tak, jako ve dvaceti. Ve zralém věku se za sport považují i dlouhé procházky, přiměřená jízda na kole, plavání, ale klidně i pohodové cvičení, jako třeba jóga. Víc než intenzita pohybu je důležitá pravidelnost. Pro udržení svalové kondice bychom se měli hýbat nejméně třikrát týdně, alespoň hodinu. Jestli se musíte do pohybu nutit, zkuste se odměňovat. Dlouhá procházka může být zakončena dobrou kávou v kavárně, a na plavání můžete chodit třeba s kamarádkou. Ven nás také spolehlivě a několikrát za den dovede psí kamarád, kterému pohyb na čerstvém vzduchu prospěje stejně, jako Vám. Pohybem také zabraňujeme ukládání tuku v těle! 


Výživa svalů

V prvé řadě myslete na dostatek bílkovin. Díky nim svaly můžou růst, a zároveň jsou méně unavené. Není třeba užívat proteinové preparáty, pokud se sportu nevěnujete opravdu aktivně. Je ale důležité pamatovat na jejich příjem v běžné stravě – málokdo totiž sní tolik bílkovin, kolik by měl. Další živiny pro svaly jsou minerály – vápník, hořčík (skvělý na svalové křeče), fosfor a zinek. Z vitamínů doporučujeme vitamín C a vitamín D. Všechny zmíněné živiny jsou nezbytné pro každého z nás. Čím starší jsme, tím více jich však naše svaly potřebují, a proto by se i jejich příjem měl zvýšit. Výživa svalů je důležitá i po úrazech. Takový natržený sval se může hojit mnohem rychleji, pokud má potřebné živiny. 
 


FlexiMed balení

FlexiMed

Nový přípravek pro zdravé klouby

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2020 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se